Danita Vellinga

Als organisatie wil je dat mensen weten van je bestaan en voor jou kiezen. Er zijn veel marketingtechnieken die je zou kunnen toepassen om mensen aan je te binden. Maar wist je dat veel marketingtechnieken zijn gericht op het verleiden en lokken van mensen en het manipuleren van hun keuzes?

Danita Vellinga"Inspired people change the world"
Bedrijf:Strong Heart Design
Functie:Marketingcommunicatie

De technieken spelen een spelletje met onze hersenen, waardoor we voor bedrijven kiezen zonder dat we ons er bewust van zijn. Niet bepaald eerlijk! Ik denk dat je de wereld kunt veranderen door op een oprechte manier met elkaar om te gaan.

In een wereld vol manipulatie, materialisme en uiterlijk vertoon is er niets zo mooi als oprechtheid. Zo kun je mensen ook bij je organisatie betrekken op een eerlijke manier, puur door ze te inspireren met wat je doet. Het begint allemaal in het hart van de organisatie: waarom je doet wat je doet.

Strong Heart Design is een start-up die de wereld een beetje mooier wil maken door marketingcommunicatie eerlijk, oprecht en duurzaam te maken.

De weg naar eerlijke marketingcommunicatie

Veel marketingtechnieken richten zich op het manipuleren van ons denkvermogen en gedrag, waardoor ze onze keuzes proberen te beïnvloeden. De technieken zijn berust op bijvoorbeeld angst, groepsdruk en verleiding.

Het gaat zelfs zo ver dat er hersenonderzoeken worden gebruikt om te achterhalen hoe consumenten het beste kunnen worden gemanipuleerd. Daar krijg ik dus echt een beetje kippenvel van. Gelukkig heb je die misleidende trucs helemaal niet nodig om mensen te bereiken.

Ik geloof dat je mensen niet hoeft te manipuleren en verleiden om voor jou te kiezen. Ik heb het dan dan ook niet over de consument of de klant, maar over mensen. Als je mensen inspireert met waar je in gelooft, waar je voor staat en wat je kwaliteiten zijn, kiezen zij juist bewust voor je, omdat ze in hetzelfde geloven. Zo kun je een oprechte band opbouwen die ook nog eens lang mee gaat.

Hoe werkt dat dan, eerlijke marketingcommunicatie?

The heart is where it starts, dat geldt ook voor je organisatie. Om eerlijk te kunnen communiceren kijken we eerst samen naar de binnenkant van de organisatie: de kwaliteiten, unieke aspecten, idealen, doelen en waardes die je belangrijk vindt.

Deze vertalen we naar de buitenkant en dus de communicatie, zodat je hart zichtbaar is en je de mensen aanspreekt die dezelfde idealen, doelen en waardes belangrijk vinden. Zo kun je mensen betrekken bij wat je doet door ze te inspireren met waar je in gelooft. En het mooiste is: Inspired people change the world