Luuk Stadman Robaard – StaRob

Vanaf 1 januari 2024 worden kartonnen wegwerpkoffiebekers verboden. Alle organisaties en bedrijven moeten overstappen op herbruikbare bekers. Daar heb ik een oplossing voor bedacht.

Luuk Stadman Robaard – StaRob"Vanaf 1 januari 2024 worden kartonnen wegwerpkoffiebekers verboden. Alle organisaties en bedrijven moeten overstappen op herbruikbare bekers. Daar heb ik een oplossing voor bedacht"
Bedrijf:StaRob

Vanaf 1 januari 2024 worden kartonnen wegwerpkoffiebekers verboden. Alle organisaties en bedrijven moeten overstappen op herbruikbare bekers. Daar heb ik een oplossing voor bedacht: een geautomatiseerde koffiebekerwasser die in zeer korte tijd op een duurzame manier een koffiebeker kan reinigen om de overstap van kartonnen wegwerpbekers naar herbruikbare bekers zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Ik zit momenteel in het vierde jaar van mijn mechatronica opleiding op de Hanzehogeschool Groningen. Het afgelopen jaar heb ik als onderdeel van het derde studiejaar een onderzoek uitgevoerd naar de technische haalbaarheid van het bouwen van een koffiebekerwasser die in zeer korte tijd op een duurzame manier een beker kan reinigen.

Eigenlijk moest ik in het derde jaar een stage lopen en een minor volgen. Ik had toen al geruime tijd het idee van de koffiebekerwasser in mijn hoofd. Na overleg met mijn school hebben de docenten mij de kans geboden om een heel jaar te besteden aan het uitwerken van dit idee en het uitvoeren van onderzoek. Uit dit onderzoek is gebleken dat het technisch mogelijk is om een koffiebeker binnen 20 seconde te reinigen op een duurzame manier. Daarvoor heb ik een speciaal schoonmaakproces ontwikkeld. De volgende stap is het proces te automatiseren.

Mijn doel met de minor ‘de Noorderlingen’ is het uitvoeren van een grondig marktonderzoek. Dit onderzoek is essentieel om te bepalen wie mijn doelgroep is en om te begrijpen welke specifieke eisen en behoefte deze doelgroep heeft met betrekking tot een dergelijk apparaat. Hierbij zal ik rekening houden met factoren zoals capaciteit, snelheid, gebruiksgemak, duurzaamheid en kosten.

Op basis van de inzichten uit het marktonderzoek zal ik vervolgens een gedetailleerd bedrijfsplan opstellen. Dit plan zal alle aspecten van het project, waaronder productontwikkeling, productie, marketing, verkoop en financiën, omvatten. Het doel is om een duidelijk beeld te krijgen van hoe ik mijn product op de markt ga brengen, hoe ik mijn doelgroep ga bereiken en hoe ik winstgevendheid kan gaan realiseren. Met dit plan hoop ik investeerders aan te trekken om het eerste geautomatiseerde prototype te kunnen gaan bouwen.