Hans van Gestel is docent van NHL Stenden en De Noorderlingen. Hoe ervaart hij de grote veranderingen die tot nu toe hebben plaatsgevonden? Hij geeft een kijkje in zijn leven en deelt graag zijn ervaringen tot nu toe. Zijn tactiek is gas geven en bijsturen. Hoe Hans dat doet? Dat lees je hieronder.
Ruim anderhalve maand geleden kreeg Hans van NHL Stenden een mail binnen dat de scholen per direct gesloten zouden sluiten. De boodschap dat er overgeschakeld zou worden naar online lesprogramma’s, volgt niet lang daarna. “Ik kan mij voorstellen dat dat voor sommige collega’s niet zo makkelijk is“. zegt Hans. Gelukkig heeft hij zélf een verleden in de software-industrie. Nagenoeg probleemloos klikt hij door alle onlineprogramma’s heen. Zoals een echte docent betaamt, deelt hij zijn kennis direct met collega’s. “Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat de focus bij online lessen maximaal 45 tot 90 minuten vastgehouden kan worden”. Dat vraagt natuurlijk voor een heel andere aanpak dan normaal.
Hans van Gestel:
Bij De Noorderlingen zijn wij gewoon maar begonnen met de lessen online te geven. Vervolgens is er heel veel veranderd en bijgeschaafd. Na iedere les is er geanalyseerd wat er goed ging en hoe het beter kon. “De voorbereiding blijkt zo belangrijk te zijn online. Je moet het strikt en duidelijk houden”. Een snelle vraag tussendoor om de interactie en de aandacht erin te houden, zoals je dat in een leslokaal doet, is nu lastig. Het duurt simpelweg te lang om de microfoon te vinden, aan te zetten en te antwoorden. “Nu moet je vooral de student het werk laten doen en niet zelf alles willen vertellen. Kleine opdrachten van 10 à 15 minuten werken goed“. Dit betekent dat de content van de lessen wordt ingekort.
Hoewel er bij De Noorderlingen rekening wordt gehouden met de spanningsboog van de deelnemers, is dat bij docenten niet altijd het geval. Naast De Noorderlingen begeleidt Hans stagelopers, afstudeerders en een minor ondernemen. “Je hebt dagen ertussen zitten waarin ik 8 keer online ben voor een Skypegesprek, overleg of meeting. Die duren dan 30 minuten tot een uur!”. Daarom zorgt hij ervoor genoeg pauzes in te bouwen om niet altijd online te zijn.
Dan maakt hij bijvoorbeeld een klein ommetje. Dat kan natuurlijk niet tippen aan hoeveel hij normaal loopt. “Ik loop voor de lessen vrij veel heen en weer tussen beide gebouwen en naar het ‘Center For Entrepreneurship”. Het zijn juist deze wandelingen die hij mist. ‘Tijdens zo’n wandeling kom je vaak onverwachts even in contact met studenten. Die vertellen dan leuke verhalen en komen met nieuwe inzichten. De laagdrempeligheid van het bijpraten is verdwenen”.
Een van de eerste dingen die hij gaat doen als de coronamaatregelen voorbij zijn, is dan ook het bijpraten met studenten en collega’s. “Ik kijk ook uit naar de fysieke assessments waarbij we in persoon bij elkaar zitten om de periode af te ronden en de studenten te beoordelen”.
Hoewel het persoonlijke contact belangrijk is, biedt online zo ook zijn kansen. Juist door het gebruik van video bellen of assessments via opnames kun je veel tijd besparen “De creativiteit bij de studenten zorgt ervoor dat ik ga overwegen of ik dit zo blijf doen”.
Als laatste tip wil Hans aan de studenten meegeven dat je zelf invloed hebt op je leereffect! “Wees assertief en durf ook online veel vragen te stellen”.